הראיון האישי
כלים למועמד/ת » מרכזי הערכה » הראיון האישי
 Search

הראיון האישי

אחד השלבים המרכזיים בתהליך הקבלה לעבודה הינו הראיון האישי. זו ההזדמנות לקדם את מועמדותכם בדרך אל המשרה המבוקשת ועל כן חשוב להתייחס לראיון ברצינות ולהגיע מוכנים. לשימושכם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם בהכנה לקראת הראיון – הן במכון המיון והן לראיון המבוצע בתוך הארגון.

להגיע מוכנים
טרם הגיעכם לראיון, חשוב ללמוד על הארגון, על התפקיד ואף להיות מוכנים לשאלות מקצועיות שתישאלנה. לשם כך ניתן להיעזר במידע המצוי באינטרנט, ברשתות חברתיות וכו'.

להלן ריכוז שאלות נפוצות הנשאלות בראיונות עבודה

ספר/י על עצמך
• הצגה תכליתית וממוקדת באורך של כדקה
• להתמקד בדברים שעשויים להיות רלוונטיים, ברקע מקצועי ובהישגים
• להתחיל מהתפקיד האחרון
• יש להימנע משאלות כגון "למה אתה מתכוון?". תגובות מסוג זה עשויות להעיד על חוסר ביטחון ועל מבוכה
מדובר ב"שאלת מתנה", נצלו אותה על מנת ליצור רושם ראשוני טוב ולעורר עניין!

ספר/י על התפקיד האחרון שביצעת, מה אהבת בו ומה לא אהבת בו
• להתמקד בהישגים ולא באספקטים רגשיים
דוגמא לתשובה לא טובה: "אהבתי את האווירה הטובה, את החברים, את המנהל שהיה מאוד קשוב ועוזר". תשובה זו אינה עניינית, מתייחסת לאספקטים שאינם תעסוקתיים ואף עשויה להעיד על תלות, על חוסר עצמאות ובמקרים מסוימים גם על חוסר בגרות.
• דברים שלא אהבנו: לענות בביטחון ולהתייחס לדברים שחשיבותם פחותה או בדברים שפחות רלוונטיים לתפקיד עליו אנו מתמודדים כעת.

תאר את מי שהיה ממונה עליך
• תיאור חיובי, אך מאוזן.
• להתייחס לתכונות מקצועיות.
שימו לב: המראיין אינו באמת רוצה להכיר את המנהל הקודם שלכם. בחירת התכונות מעידה על אילו תכונות אתם שמים דגש. כמו כן, תשובתכם עשויה להעיד על מידת הלויאליות שלכם. לכן, גם אם פחות הערכתם את המנהל, השתדלו להיות חיוביים.
דוגמא לתיאור לא טוב: "המנהל שלי אדם מאוד נחמד, מאוד קשוב, מאוד דואג, עוזר...". תיאור זה מדגיש תכונות שהן פחות רלוונטיות לתחום התעסוקתי ועשויות להעיד על תלות (בדומה לדוגמא שהובאה לעיל).
דוגמא נוספת לתיאור לא טוב: "המנהל שלי חדש בתפקיד, הוא מתערב יותר מידי, גם כשאינו מבין על מה המדובר". זהו תיאור שלילי ועשוי לגרור את הראיון למקומות שסביר שלא תרצו להיכנס אליהם. ניתן לעדן את הדברים ולנסח זאת כך "המנהל שלי נכנס לתפקיד לפני חודשים ספורים. ניכר שהמוטיבציה שלו גבוהה מאוד, הוא מגלה מעורבות במתרחש, חשוב לו מאוד ללמוד ולהיות מקצועי. כמו כן, הוא אחראי ומבצע בקרה".

למה עזבת את תפקידך?
• להימנע מתגובות מתנצלות או מתגוננות.
• סיבות: קידום, שיפור תנאים, לימודים, מעבר דירה, תפקיד מעניין יותר וכו'.

שאיפותיך לעתיד (היכן את/ה רואה את עצמך בעוד X שנים?)
• שאיפות בתחום המשרה עליה מתמודדים
שאלה מסוג זה בודקת את המוטיבציה לתפקיד, את החזון. למשל מישהו שמתמודד לתפקיד רוקח בקופ"ח יכול להגיד שהוא רואה עצמו מתקדם בהמשך לתפקיד רוקח אחראי. תשובה פחות מתאימה (בסיטואציה של ראיון) הינה להגיד שהוא רואה עצמו מבצע תפקיד כלשהו בתעשייה. מדוע? א. תשובה זו עשויה להעיד על מוטיבציה נמוכה לתפקיד הנוכחי. ב. המרואיין אינו יודע באמת לאן מועדות פניו, אפילו הכיוון בתעשייה אינו ברור, אינו מכיר מספיק את התחום, את האפשרויות הניצבות בפניו וכו'.

תכונות
אחת השאלות שמרואיינים מתקשים להשיב עליהן היא שאלת התכונות החיוביות/השליליות שעשויה להגיע במגוון וריאציות (מה החברים היו אומרים עליך? מה המפקד בצבא היה אומר עליך? מה הבוס היה אומר עליך? מה התכונות החזקות שלך? אילו מהתכונות שלך יכולות לעזור לך לבצע את התפקיד? מה היית רוצה לשנות בעצמך? מהן התכונות השליליות/הטעונות שיפור שלך? וכו').
חשוב להדגיש:
בחירת התכונות צריכה להיות מותאמת לתפקיד אליו מתמודדים!!!
בטרם המענה על השאלה יש לחשוב: אילו תכונות נדרשות כדי לבצע את התפקיד בצורה טובה? אילו תכונות מתוך התכונות הללו קיימות בי? אלו תהיינה התכונות החיוביות.
מאידך, יש לשאול אילו תכונות עשויות להוות אבן נגף בעת ביצוע התפקיד? יש לשים לב שלא אומרים את התכונות הללו כתכונות שליליות. לדוגמא: מנהל בנק יכול להגיד שיש לו ידיים שמאליות, לעומת זאת עובד מעבדה לא.
הערה: חשוב להתמודד עם השאלה. תשובות לא מתמודדות כמו "אין לי תכונות שליליות", "איני יודע/ת מהן תכונותיי החיוביות/איני רוצה לפרגן לעצמי/תשאלו את המנהל שלי וכו'" אינן רצויות.

דוגמא לתכונות חיוביות
• אחריות
• מסירות/מוסר עבודה גבוה/לויאליות
• חריצות
• כושר ארגון
• סדר
• יסודיות
• יוזמה
• יכולת עבודה בצוות
• חברותיות
• הישגיות
• דינאמיות/פעלתנות (יכול להתאים לתפקידי שיווק ומכירה)
• ייצוגיות (יכול להתאים לתפקידים הכרוכים באינטראקציה עם אנשים. פחות רלוונטי לעובדי מעבדה למשל)
• יצירתיות
• יוזמה
• יחסי אנוש
• עמידות בתנאי לחץ
• דיוק
• ערנות לפרטים/ראיית מיקרו
• יכולת חשיבתית
• שיטתיות
• אוריינטציה טכנית (לתפקידים טכניים)
• סבלנות
• משימתיות
• ענייניות, יכולת להבחין בין עיקר לטפל
• סתגלתנות, יכולת להסתגל לשינויים, יכולת להתאים עצמי לסביבה, יכולת להתמודד עם עמימות

לתפקידים ניהוליים מומלץ לבחור לפחות תכונה אחת מהקבוצה הזו:
• כושר ניתוח
• כושר הדרכה
• ראייה מערכתית/ראיית מאקרו
• יכולת תכנון
• מכוונות מטרה
• סמכותיות
• החלטיות
• הנעת עובדים
• מנהיגות
• כושר שכנוע
• אסרטיביות
• עצמאות

תכונות שליליות
לצד התכונות החיוביות, לכל אחד מאיתנו יש גם נקודות חלשות. חשוב להפגין מודעות לצדדים החלשים שלנו, לציין גם אותם, אך לסייג את הדברים. לדוגמא: לעיתים יש לי נטייה לרדת לפרטים יתר על המידה. אני מודע/ת לכך, ולכן איני נותנ/ת לדבר לפגוע ביעילות העבודה שלי.
• לוקח זמן להיפתח לאנשים חדשים
• עקשנות (לא טוב לתפקידי שירות)
• לעיתים תחרותי/ת מדי
• ביקורת עצמית גבוהה מידי
• ירידה יתרה לפרטים
• חוסר חוש הומור
• חוסר יכולת מכירה/חוסר אוריינטציה שיווקית (לתפקידים שאינם מכירתיים)
• חוסר מרפקנות (איני יודע/ת לעשות יחסי ציבור לעצמי)
• לא מספיק אסרטיבי/ת
• לוקח/ת על עצמי יותר מדי
• הקפדה יתרה על סדר וניקיון/פדנטיות
• חשדנות (לוקח לי זמן לסמוך על אנשים)
• לעיתים דומיננטי מדי
• לעיתים סמכותי מדי (לא טוב לתפקידי שירות)
• לעיתים קשה לי להגיד "לא" (פחות מומלץ. בייחוד כשמדובר בתפקיד ניהולי)
• ישיר/ה מדי
• תחרותי/ת מדי (מצוין לאנשי מכירות)
• שמרני/ת מדי
• קשה לי לעצור באמצע משימה
לתפקידים ניהוליים:
• תובענות
• שתלטנות
• ריכוזיות
• ביקורתיות
• לא מפרגנ/ת מספיק/לא נותנ/ת מספיק פידבק

הערה:
יתכן שתתבקשו לתת דוגמאות לחלק מהתכונות. מומלץ לחשוב על כך מראש.

ציפיות שכר
• יש לבדוק מהו השכר הממוצע הנהוג בסוג המשרה המוצעת, בהתחשב בגיל, בניסיון ובהשכלה, ולהציג את הדרישה בצורה ברורה והחלטית. אפשר כמובן לגלות גמישות בהתאם לשיקול דעתכם.
• ניתן לנקוב בסכום ריאלי והוגן.
• כמקובל בתחום.
• יש להימנע מלהעלות את עניין השכר ביוזמתכם. תנו למראיין לשאול על כך.
• ניתן להתייעץ בנושא עם יועצת ההשמה הרלוונטית בדנאל.

שאלות נוספות למחשבה
• אילו קשרים היו לך עם חברייך לעבודה? עם אלו אנשים היה קשה לך להסתדר?
• האם מעדיף לעבוד לבד או בצוות?
• איך הסתדרת עם בוס/ כפיפים?
• איך מתמודד עם לחץ – דוגמא?
• מדוע אתה מעוניין לעבוד כאן? מדוע אתה מתאים?
• אילו קשיים אתה צופה?
• מה מתכונותיך תרם למקום עבודתך האחרון ומה הפריע לך?
• תאר קונפליקט שהיה לך עם עמית לעבודה, כיצד הוא הסתיים?
• תאר את כישלונותיך המקצועיים.
• לתפקידים ניהוליים: מה סגנון הניהול שלך? מה מאפיין אותך כמנהל? תאר/י לי החלטה ניהולית שאת/ה גאה בה?
• יש להתכונן גם לשאלות מקצועיות בהתאם לתפקיד אליו הנכם מתמודדים.

התארגנות לראיון
לבוש
לבוש הינו חלק מהרושם הראשוני ועל כן חשוב להגיע לראיון בלבוש מתאים. הלבוש עשוי להעיד על היחס שלכם לראיון, כלומר – לבוש ייצוגי יעיד על יחס רציני כלפי הראיון/המשרה. עם זאת, אין להגזים ובטח שלא להוציא את החליפה מהחתונה/מבר המצווה. לבוש מוגזם מידי עשוי להעיד על ניסיון מוגזם ליצור רושם, על חוסר התאמה לסביבה וכו'.
אז מה ללבוש?
• הופעה ייצוגית נקייה ומסודרת (נקודה למחשבה: כיצד הייתם מגיעים ליום העבודה הראשון לו הייתם מתקבלים לתפקיד זה).
• חולצה מכופתרת/חולצת פולו. אין צורך בחליפה/עניבה (אלא אם מדובר במשרה בכירה מאוד או אם במסגרת התפקיד תידרשו להופעה מסוג זה).
• בגדים בצבעים סולידיים: לבן, שחור, אפור וכו' (לא רצוי ללבוש אדום/ צהוב/ ירוק/ כתום).
• נשים – להימנע ממחשופים, גופיות, מכנסיים קצרים, חצאיות מיני, איפור גס
• בושם – אפשר לשים, אך במידה
• דאודורנט – רצוי מאוד

מתי לצאת מהבית?
בטרם צאתכם וודאו שהנכם יודעים כיצד להגיע. קחו מקדם בטיחות על מנת לא לאחר. איחור יצור רושם רע ויגרום לכם להתחיל את הראיון "ברגל שמאל".
חשוב לא להקדים יתר על המידה. אם הקדמתם – המתינו בחוץ והיכנסו כ - 10 דקות לפני המועד שנקבע.

התנהלות בראיון

"אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני". רושם ראשוני נוצר בשניות הראשונות של האינטראקציה. הראיון מתחיל כבר מרגע הכניסה לכן חשוב להפגין נינוחות וביטחון. רבים שואלים לגבי לחיצת יד. יש ללחוץ יד בעת הכניסה לראיון רק אם המראיין יוזם זאת.
טון דיבור – לדבר בטון בטוח, לא חלש מידי, לא חזק מידי. לתפקידים שיווקיים – חשוב ליצור עניין אצל המראיין, להפגין יכולות ורבאליות גבוהות, דינאמיות.
שפת גוף – חשוב לשבת בנינוחות על הכיסא, להסתכל לכיוון המראיין (אם יש שני מראיינים – להסתכל על שניהם). מעבר לכך, איננו ממליצים להתעסק יתר על המידה בשפת הגוף. הדבר עשוי להסיח את דעתכם בעת הראיון.
המראיין - ישנם מספר סוגים של מראיינים, חלקם נחמדים יותר, חלקם נחמדים פחות. זכרו שמטרת המראיין אינה להכשיל אתכם אלא להתרשם מהתאמתכם לתפקיד ולארגון. לכן, יש להימנע מעיסוק מוגבר במראיין, מה הוא חושב, האם עניתי נכון וכו'.
התמודדות – יש להתמודד עם השאלות המוצגות בפניכם. תשובות כמו "איני יודע/ת", "איני מבינ/ה את כוונתך" עשויות למשל להעיד על קושי בהתמודדות עם סיטואציות עמומות.
ענייניות - יש להשיב על השאלות באופן ענייני וממוקד. אין להרחיב יתר על המידה, ומאידך – לא רצוי לענות בצורה שטחית מידי. שתי אפשרויות קיצוניות אלה עשויות להצביע על ניסיון של המרואיין לקחת שליטה על הראיון. למשל, מרואיין שמשיב באריכות יתרה שולט לכאורה בראיון, הוא מחליט כביכול לאן לקחת את הראיון. בפועל, מרואיין כזה ייתפס כלא ענייני, וכבעל קושי בהבחנה בין עיקר לטפל.
ממליצים – לעיתים אתם עשויים להתבקש למסור שמות ממליצים. רצוי להכין מראש שני ממליצים, לרבות מספרי טלפון שלהם. 

 

אחד השלבים המרכזיים בתהליך הקבלה לעבודה הינו הראיון האישי. זו ההזדמנות לקדם את מועמדותכם בדרך אל המשרה המבוקשת ועל כן חשוב להתייחס לראיון ברצינות ולהגיע מוכנים. לשימושכם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם בהכנה לקראת הראיון – הן במכון המיון והן לראיון המבוצע בתוך הארגון.

להגיע מוכנים
טרם הגיעכם לראיון, חשוב ללמוד על הארגון, על התפקיד ואף להיות מוכנים לשאלות מקצועיות שתישאלנה. לשם כך ניתן להיעזר במידע המצוי באינטרנט, ברשתות חברתיות וכו'.

להלן ריכוז שאלות נפוצות הנשאלות בראיונות עבודה

ספר/י על עצמך
• הצגה תכליתית וממוקדת באורך של כדקה
• להתמקד בדברים שעשויים להיות רלוונטיים, ברקע מקצועי ובהישגים
• להתחיל מהתפקיד האחרון
• יש להימנע משאלות כגון "למה אתה מתכוון?". תגובות מסוג זה עשויות להעיד על חוסר ביטחון ועל מבוכה
מדובר ב"שאלת מתנה", נצלו אותה על מנת ליצור רושם ראשוני טוב ולעורר עניין!

ספר/י על התפקיד האחרון שביצעת, מה אהבת בו ומה לא אהבת בו
• להתמקד בהישגים ולא באספקטים רגשיים
דוגמא לתשובה לא טובה: "אהבתי את האווירה הטובה, את החברים, את המנהל שהיה מאוד קשוב ועוזר". תשובה זו אינה עניינית, מתייחסת לאספקטים שאינם תעסוקתיים ואף עשויה להעיד על תלות, על חוסר עצמאות ובמקרים מסוימים גם על חוסר בגרות.
• דברים שלא אהבנו: לענות בביטחון ולהתייחס לדברים שחשיבותם פחותה או בדברים שפחות רלוונטיים לתפקיד עליו אנו מתמודדים כעת.

תאר את מי שהיה ממונה עליך
• תיאור חיובי, אך מאוזן.
• להתייחס לתכונות מקצועיות.
שימו לב: המראיין אינו באמת רוצה להכיר את המנהל הקודם שלכם. בחירת התכונות מעידה על אילו תכונות אתם שמים דגש. כמו כן, תשובתכם עשויה להעיד על מידת הלויאליות שלכם. לכן, גם אם פחות הערכתם את המנהל, השתדלו להיות חיוביים.
דוגמא לתיאור לא טוב: "המנהל שלי אדם מאוד נחמד, מאוד קשוב, מאוד דואג, עוזר...". תיאור זה מדגיש תכונות שהן פחות רלוונטיות לתחום התעסוקתי ועשויות להעיד על תלות (בדומה לדוגמא שהובאה לעיל).
דוגמא נוספת לתיאור לא טוב: "המנהל שלי חדש בתפקיד, הוא מתערב יותר מידי, גם כשאינו מבין על מה המדובר". זהו תיאור שלילי ועשוי לגרור את הראיון למקומות שסביר שלא תרצו להיכנס אליהם. ניתן לעדן את הדברים ולנסח זאת כך "המנהל שלי נכנס לתפקיד לפני חודשים ספורים. ניכר שהמוטיבציה שלו גבוהה מאוד, הוא מגלה מעורבות במתרחש, חשוב לו מאוד ללמוד ולהיות מקצועי. כמו כן, הוא אחראי ומבצע בקרה".

למה עזבת את תפקידך?
• להימנע מתגובות מתנצלות או מתגוננות.
• סיבות: קידום, שיפור תנאים, לימודים, מעבר דירה, תפקיד מעניין יותר וכו'.

שאיפותיך לעתיד (היכן את/ה רואה את עצמך בעוד X שנים?)
• שאיפות בתחום המשרה עליה מתמודדים
שאלה מסוג זה בודקת את המוטיבציה לתפקיד, את החזון. למשל מישהו שמתמודד לתפקיד רוקח בקופ"ח יכול להגיד שהוא רואה עצמו מתקדם בהמשך לתפקיד רוקח אחראי. תשובה פחות מתאימה (בסיטואציה של ראיון) הינה להגיד שהוא רואה עצמו מבצע תפקיד כלשהו בתעשייה. מדוע? א. תשובה זו עשויה להעיד על מוטיבציה נמוכה לתפקיד הנוכחי. ב. המרואיין אינו יודע באמת לאן מועדות פניו, אפילו הכיוון בתעשייה אינו ברור, אינו מכיר מספיק את התחום, את האפשרויות הניצבות בפניו וכו'.

תכונות
אחת השאלות שמרואיינים מתקשים להשיב עליהן היא שאלת התכונות החיוביות/השליליות שעשויה להגיע במגוון וריאציות (מה החברים היו אומרים עליך? מה המפקד בצבא היה אומר עליך? מה הבוס היה אומר עליך? מה התכונות החזקות שלך? אילו מהתכונות שלך יכולות לעזור לך לבצע את התפקיד? מה היית רוצה לשנות בעצמך? מהן התכונות השליליות/הטעונות שיפור שלך? וכו').
חשוב להדגיש:
בחירת התכונות צריכה להיות מותאמת לתפקיד אליו מתמודדים!!!
בטרם המענה על השאלה יש לחשוב: אילו תכונות נדרשות כדי לבצע את התפקיד בצורה טובה? אילו תכונות מתוך התכונות הללו קיימות בי? אלו תהיינה התכונות החיוביות.
מאידך, יש לשאול אילו תכונות עשויות להוות אבן נגף בעת ביצוע התפקיד? יש לשים לב שלא אומרים את התכונות הללו כתכונות שליליות. לדוגמא: מנהל בנק יכול להגיד שיש לו ידיים שמאליות, לעומת זאת עובד מעבדה לא.
הערה: חשוב להתמודד עם השאלה. תשובות לא מתמודדות כמו "אין לי תכונות שליליות", "איני יודע/ת מהן תכונותיי החיוביות/איני רוצה לפרגן לעצמי/תשאלו את המנהל שלי וכו'" אינן רצויות.

דוגמא לתכונות חיוביות
• אחריות
• מסירות/מוסר עבודה גבוה/לויאליות
• חריצות
• כושר ארגון
• סדר
• יסודיות
• יוזמה
• יכולת עבודה בצוות
• חברותיות
• הישגיות
• דינאמיות/פעלתנות (יכול להתאים לתפקידי שיווק ומכירה)
• ייצוגיות (יכול להתאים לתפקידים הכרוכים באינטראקציה עם אנשים. פחות רלוונטי לעובדי מעבדה למשל)
• יצירתיות
• יוזמה
• יחסי אנוש
• עמידות בתנאי לחץ
• דיוק
• ערנות לפרטים/ראיית מיקרו
• יכולת חשיבתית
• שיטתיות
• אוריינטציה טכנית (לתפקידים טכניים)
• סבלנות
• משימתיות
• ענייניות, יכולת להבחין בין עיקר לטפל
• סתגלתנות, יכולת להסתגל לשינויים, יכולת להתאים עצמי לסביבה, יכולת להתמודד עם עמימות

לתפקידים ניהוליים מומלץ לבחור לפחות תכונה אחת מהקבוצה הזו:
• כושר ניתוח
• כושר הדרכה
• ראייה מערכתית/ראיית מאקרו
• יכולת תכנון
• מכוונות מטרה
• סמכותיות
• החלטיות
• הנעת עובדים
• מנהיגות
• כושר שכנוע
• אסרטיביות
• עצמאות

תכונות שליליות
לצד התכונות החיוביות, לכל אחד מאיתנו יש גם נקודות חלשות. חשוב להפגין מודעות לצדדים החלשים שלנו, לציין גם אותם, אך לסייג את הדברים. לדוגמא: לעיתים יש לי נטייה לרדת לפרטים יתר על המידה. אני מודע/ת לכך, ולכן איני נותנ/ת לדבר לפגוע ביעילות העבודה שלי.
• לוקח זמן להיפתח לאנשים חדשים
• עקשנות (לא טוב לתפקידי שירות)
• לעיתים תחרותי/ת מדי
• ביקורת עצמית גבוהה מידי
• ירידה יתרה לפרטים
• חוסר חוש הומור
• חוסר יכולת מכירה/חוסר אוריינטציה שיווקית (לתפקידים שאינם מכירתיים)
• חוסר מרפקנות (איני יודע/ת לעשות יחסי ציבור לעצמי)
• לא מספיק אסרטיבי/ת
• לוקח/ת על עצמי יותר מדי
• הקפדה יתרה על סדר וניקיון/פדנטיות
• חשדנות (לוקח לי זמן לסמוך על אנשים)
• לעיתים דומיננטי מדי
• לעיתים סמכותי מדי (לא טוב לתפקידי שירות)
• לעיתים קשה לי להגיד "לא" (פחות מומלץ. בייחוד כשמדובר בתפקיד ניהולי)
• ישיר/ה מדי
• תחרותי/ת מדי (מצוין לאנשי מכירות)
• שמרני/ת מדי
• קשה לי לעצור באמצע משימה
לתפקידים ניהוליים:
• תובענות
• שתלטנות
• ריכוזיות
• ביקורתיות
• לא מפרגנ/ת מספיק/לא נותנ/ת מספיק פידבק

הערה:
יתכן שתתבקשו לתת דוגמאות לחלק מהתכונות. מומלץ לחשוב על כך מראש.

ציפיות שכר
• יש לבדוק מהו השכר הממוצע הנהוג בסוג המשרה המוצעת, בהתחשב בגיל, בניסיון ובהשכלה, ולהציג את הדרישה בצורה ברורה והחלטית. אפשר כמובן לגלות גמישות בהתאם לשיקול דעתכם.
• ניתן לנקוב בסכום ריאלי והוגן.
• כמקובל בתחום.
• יש להימנע מלהעלות את עניין השכר ביוזמתכם. תנו למראיין לשאול על כך.
• ניתן להתייעץ בנושא עם יועצת ההשמה הרלוונטית בדנאל.

שאלות נוספות למחשבה
• אילו קשרים היו לך עם חברייך לעבודה? עם אלו אנשים היה קשה לך להסתדר?
• האם מעדיף לעבוד לבד או בצוות?
• איך הסתדרת עם בוס/ כפיפים?
• איך מתמודד עם לחץ – דוגמא?
• מדוע אתה מעוניין לעבוד כאן? מדוע אתה מתאים?
• אילו קשיים אתה צופה?
• מה מתכונותיך תרם למקום עבודתך האחרון ומה הפריע לך?
• תאר קונפליקט שהיה לך עם עמית לעבודה, כיצד הוא הסתיים?
• תאר את כישלונותיך המקצועיים.
• לתפקידים ניהוליים: מה סגנון הניהול שלך? מה מאפיין אותך כמנהל? תאר/י לי החלטה ניהולית שאת/ה גאה בה?
• יש להתכונן גם לשאלות מקצועיות בהתאם לתפקיד אליו הנכם מתמודדים.

התארגנות לראיון
לבוש
לבוש הינו חלק מהרושם הראשוני ועל כן חשוב להגיע לראיון בלבוש מתאים. הלבוש עשוי להעיד על היחס שלכם לראיון, כלומר – לבוש ייצוגי יעיד על יחס רציני כלפי הראיון/המשרה. עם זאת, אין להגזים ובטח שלא להוציא את החליפה מהחתונה/מבר המצווה. לבוש מוגזם מידי עשוי להעיד על ניסיון מוגזם ליצור רושם, על חוסר התאמה לסביבה וכו'.
אז מה ללבוש?
• הופעה ייצוגית נקייה ומסודרת (נקודה למחשבה: כיצד הייתם מגיעים ליום העבודה הראשון לו הייתם מתקבלים לתפקיד זה).
• חולצה מכופתרת/חולצת פולו. אין צורך בחליפה/עניבה (אלא אם מדובר במשרה בכירה מאוד או אם במסגרת התפקיד תידרשו להופעה מסוג זה).
• בגדים בצבעים סולידיים: לבן, שחור, אפור וכו' (לא רצוי ללבוש אדום/ צהוב/ ירוק/ כתום).
• נשים – להימנע ממחשופים, גופיות, מכנסיים קצרים, חצאיות מיני, איפור גס
• בושם – אפשר לשים, אך במידה
• דאודורנט – רצוי מאוד

מתי לצאת מהבית?
בטרם צאתכם וודאו שהנכם יודעים כיצד להגיע. קחו מקדם בטיחות על מנת לא לאחר. איחור יצור רושם רע ויגרום לכם להתחיל את הראיון "ברגל שמאל".
חשוב לא להקדים יתר על המידה. אם הקדמתם – המתינו בחוץ והיכנסו כ - 10 דקות לפני המועד שנקבע.

התנהלות בראיון

"אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני". רושם ראשוני נוצר בשניות הראשונות של האינטראקציה. הראיון מתחיל כבר מרגע הכניסה לכן חשוב להפגין נינוחות וביטחון. רבים שואלים לגבי לחיצת יד. יש ללחוץ יד בעת הכניסה לראיון רק אם המראיין יוזם זאת.
טון דיבור – לדבר בטון בטוח, לא חלש מידי, לא חזק מידי. לתפקידים שיווקיים – חשוב ליצור עניין אצל המראיין, להפגין יכולות ורבאליות גבוהות, דינאמיות.
שפת גוף – חשוב לשבת בנינוחות על הכיסא, להסתכל לכיוון המראיין (אם יש שני מראיינים – להסתכל על שניהם). מעבר לכך, איננו ממליצים להתעסק יתר על המידה בשפת הגוף. הדבר עשוי להסיח את דעתכם בעת הראיון.
המראיין - ישנם מספר סוגים של מראיינים, חלקם נחמדים יותר, חלקם נחמדים פחות. זכרו שמטרת המראיין אינה להכשיל אתכם אלא להתרשם מהתאמתכם לתפקיד ולארגון. לכן, יש להימנע מעיסוק מוגבר במראיין, מה הוא חושב, האם עניתי נכון וכו'.
התמודדות – יש להתמודד עם השאלות המוצגות בפניכם. תשובות כמו "איני יודע/ת", "איני מבינ/ה את כוונתך" עשויות למשל להעיד על קושי בהתמודדות עם סיטואציות עמומות.
ענייניות - יש להשיב על השאלות באופן ענייני וממוקד. אין להרחיב יתר על המידה, ומאידך – לא רצוי לענות בצורה שטחית מידי. שתי אפשרויות קיצוניות אלה עשויות להצביע על ניסיון של המרואיין לקחת שליטה על הראיון. למשל, מרואיין שמשיב באריכות יתרה שולט לכאורה בראיון, הוא מחליט כביכול לאן לקחת את הראיון. בפועל, מרואיין כזה ייתפס כלא ענייני, וכבעל קושי בהבחנה בין עיקר לטפל.
ממליצים – לעיתים אתם עשויים להתבקש למסור שמות ממליצים. רצוי להכין מראש שני ממליצים, לרבות מספרי טלפון שלהם. 

 

דנאל בפייסבוק
דנאל בפייסבוק