הדינאמיקה הקבוצתית
 Search

דינאמיקה קבוצתית

 

הדינאמיקה מדמה יום עבודה, מכילה אלמנטים של ישיבת עבודה, של עבודה משותפת בצוות, עמידה ביעדים וביצוע משימות. ההנחה היא שהתנהגות המועמד במהלך הדינאמיקה משקפת את התנהגותו האמיתית במקום העבודה. לכן, חשוב לגלות מעורבות ורצינות ולתרום לקבוצה.

מה בוחנת הדינאמיקה ?

1. סגנון עבודה – כיצד עובד המועמד? תחת קטגוריה זו נכללות תכונות כמו: ערנות לפרטים, עצמאות, סדר וארגון, שיטתיות, אקטיביות, פעלתנות, משימתיות, מעורבות, אחריות, יוזמה וכו'.

2. כישורי חשיבה – כיצד חושב המועמד? חשיבה לוגית, אנליטית, הבחנה בין עיקר לטפל, ענייניות, חשיבה ביקורתית, יכולת תכנון, גמישות מחשבתית, יצירתיות, התמודדות עם עמימות וכו'.

3. כישורים בין אישיים – כיצד עובד המועמד עם יתר חברי הצוות? סגנון תקשורת, עזרה, שיתוף פעולה, אסרטיביות, כושר שכנוע, יכולת הנעה (חשוב לתפקידים ניהוליים), ביטחון עצמי, שתלטנות וכו'.

4. פוטנציאל ניהולי – האם למועמד כישורים ניהוליים ומהו הסגנון הניהולי שלו? יוזמה, מעורבות, ראייה מערכתית, כושר השפעה ושכנוע, אסרטיביות וכו'.
 

כיצד יש להתנהג בדינאמיקה הקבוצתית?

עבור רבים, סיטואציה של דינאמיקה קבוצתית עשויה להיות מלחיצה. שתי התנהגויות שכיחות שאינן רצויות הינן: פאסיביות ואקטיביות יתר. פאסיביות משמעה – העדר תרומה לקבוצה ועל כן ברור מדוע היא אינה רצויה. אקטיביות יתר עשויה להתפרש כשתלטנות (או כניסיון ליצור שליטה על הסיטואציה) ועשויה להוביל לעקשנות ווכחנות. התנהגויות מעין אלה פוגעות באפקטיביות הקבוצה. על כן, הגישה הנכונה הינה לנסות לתרום מהידע ומהניסיון שלכם על מנת שהקבוצה תעמוד במשימה שקיבלה. השמיעו את דעתכם, העלו טיעונים הגיוניים – אך אפשרו גם לאחרים להתבטא.

אילו סוגי משימות עשויות להופיע בדינאמיקה הקבוצתית?

1. משימת הצגה עצמית
על פי רוב הדינאמיקה מתחילה במשימת הצגה עצמית. משך ההצגה נגזר מהזמן שניתן לקבוצה (בהנחה שישנה הגבלת זמן). חשוב שההצגה תהייה עניינית ותתמקד בניסיון התעסוקתי ובהשכלה. זכרו שזה הרושם הראשוני. הצגה עצמית טובה תיתן לכם קרדיט בקרב חברי הקבוצה ותסייע לכם בהמשך הדינאמיקה הקבוצתית. כמו כן, מומלץ לגלות התעניינות בדבריהם של יתר חברי הקבוצה ואף לשאול שאלות אם הדבר מתאפשר.
וריאציה נוספת למשימת ההצגה העצמית הינה להציג עצמכם דרך חיה/חפץ/תכונה. בחירת האלמנט הינה חשובה, אך חשוב יותר הנימוק. למשל "אני נמלה משום שאני קטנה" לעומת "אני נמלה משום שאני חרוצה ופעלתנית". בחרו אלמנט שיאפשר לכם ליחצן את התכונות שחשוב לכם להבליט!

2. משימה עמומה
לדוגמא: לקיים דיון חופשי במשך 5 דקות על כל נושא שהקבוצה תבחר.
• למתמודדים לתפקידים ניהוליים – חשוב להעלות נושאים לדיון.
• יש להימנע מהעלאת נושאים רגישים כמו נושאים פוליטיים, נושאים הקשורים לדת וכדומה. אין לבחור כנושא לדיון את אפקטיביות מרכזי ההערכה!
• דוגמאות לנושאים: תאונות דרכים, בעיית המים, תרופה חדשה, התעללות בבעלי חיים.
• אין לכפות על הקבוצה את הנושא, אלא לשאול לדעתם.
• חשוב לקחת חלק בדיון. גם אם מדובר בנושא שאינכם מכירים, השתדלו לגלות מעורבות (עוד בשלב בחירת הנושא אתם יכולים להגיד שאתם פחות מכירים את הנושא ושתרצו לקבל מעט רקע).

3. משימת דירוג ושכנוע
דוגמאות: דרוג עובדים, דירוג סיטואציות, דירוג חפצים שיש לקחת לאי בודד, דירוג אנשים שיעלו לחללית ובכך ימשיכו את האנושות, דירוג תרופות שיש להשקיע בפיתוחן וכו'.
• זכרו שאין תשובה נכונה, אין דירוג אחד נכון. המטרה לקיים דיון בנושא ולהגיע להחלטה קבוצתית.
• על מנת לקדם את הדיון, ניתן להעלות קריטריונים לביצוע הדירוג. למשל במשימת דירוג תרופות ניתן להחליט שהקריטריון החשוב ביותר הינו הצלת חיים.
• כדאי לנהל רישום ולשים לב לזמנים (מומלץ להגיע עם שעון יד. זכרו שאתם אחראים לזמנים ולא המנחה של הדינאמיקה!)
• אל תתעקשו, גלו גמישות היכן שצריך.
• אם הדיון מגיע למבוי סתום, נסו לגלות ערנות לכך. למשל "אנחנו דנים כבר דקות אחדות באשר למקום השני. כדי שנוכל להתקדם, נראה לי שיהיה לנו קל יותר להסכים לגבי המקום האחרון".

4. משימת בנייה/משימה טכנית
דוגמאות: בניית גשר מלגו, בניית מטוסים מנייר, בניית מגלשה מקשיות וכו'.
על פי רוב משימות אלה נחלקות לשני חלקים: חלק התכנון וחלק הביצוע. כמו במשימות הקודמות, חשוב לגלות מעורבות בשני החלקים. גם אם אינכם יודעים לדוגמא לבנות מטוסים מנייר, נסו לתרום בדרכים אחרות – לצבוע את המטוסים, לצייר לוגו, לבצע בקרת איכות (חשוב!), לבצע מעקב אחר עמידה בזמנים וכו'.

5. ניהול מו"מ
משימות מסוג זה ניתנות ע"פ רוב לתפקידים הדורשים פאן שיווקי/מכירתי. אחת המשימות הנפוצות הינה – "משחק המטבעות" (מחלקים את האנשים למס' קבוצות ומבקשים מהם לנהל מו"מ על רווחים כספיים). על המו"מ להיות מנומק והגיוני.

6. משחקי תפקידים
במשימת משחקי התפקידים חשוב להביע את העמדה בצורה ברורה ועניינית. קחו בחשבון שעמיתכם למשחק התפקידים אינו יודע מה ההוראה שקיבלתם ע"ג הכרטיסייה. הביעו את דעתכם, אך גלו גם קשב לצד השני במטרה לחתור לפתרון לשביעות רצונם של שני הצדדים (אין כאן "מנצח", שימו את האגו בצד!).

# משובים – לעיתים מתבקשים הנבחנים לתת משוב על תפקודם של חבריהם לקבוצה. פרגנו לאדם לו אתם נותנים את המשוב, את הדברים לשיפור אמרו כביקורת בונה הניתנת לקבלה.
אם הקבוצה נכשלה – קחו אחריות, אל תעגלו פינות ואל תאשימו את המשימה בכך שאינה ברת ביצוע! 
 

 

 

הדינאמיקה מדמה יום עבודה, מכילה אלמנטים של ישיבת עבודה, של עבודה משותפת בצוות, עמידה ביעדים וביצוע משימות. ההנחה היא שהתנהגות המועמד במהלך הדינאמיקה משקפת את התנהגותו האמיתית במקום העבודה. לכן, חשוב לגלות מעורבות ורצינות ולתרום לקבוצה.

מה בוחנת הדינאמיקה ?

1. סגנון עבודה – כיצד עובד המועמד? תחת קטגוריה זו נכללות תכונות כמו: ערנות לפרטים, עצמאות, סדר וארגון, שיטתיות, אקטיביות, פעלתנות, משימתיות, מעורבות, אחריות, יוזמה וכו'.

2. כישורי חשיבה – כיצד חושב המועמד? חשיבה לוגית, אנליטית, הבחנה בין עיקר לטפל, ענייניות, חשיבה ביקורתית, יכולת תכנון, גמישות מחשבתית, יצירתיות, התמודדות עם עמימות וכו'.

3. כישורים בין אישיים – כיצד עובד המועמד עם יתר חברי הצוות? סגנון תקשורת, עזרה, שיתוף פעולה, אסרטיביות, כושר שכנוע, יכולת הנעה (חשוב לתפקידים ניהוליים), ביטחון עצמי, שתלטנות וכו'.

4. פוטנציאל ניהולי – האם למועמד כישורים ניהוליים ומהו הסגנון הניהולי שלו? יוזמה, מעורבות, ראייה מערכתית, כושר השפעה ושכנוע, אסרטיביות וכו'.
 

כיצד יש להתנהג בדינאמיקה הקבוצתית?

עבור רבים, סיטואציה של דינאמיקה קבוצתית עשויה להיות מלחיצה. שתי התנהגויות שכיחות שאינן רצויות הינן: פאסיביות ואקטיביות יתר. פאסיביות משמעה – העדר תרומה לקבוצה ועל כן ברור מדוע היא אינה רצויה. אקטיביות יתר עשויה להתפרש כשתלטנות (או כניסיון ליצור שליטה על הסיטואציה) ועשויה להוביל לעקשנות ווכחנות. התנהגויות מעין אלה פוגעות באפקטיביות הקבוצה. על כן, הגישה הנכונה הינה לנסות לתרום מהידע ומהניסיון שלכם על מנת שהקבוצה תעמוד במשימה שקיבלה. השמיעו את דעתכם, העלו טיעונים הגיוניים – אך אפשרו גם לאחרים להתבטא.

אילו סוגי משימות עשויות להופיע בדינאמיקה הקבוצתית?

1. משימת הצגה עצמית
על פי רוב הדינאמיקה מתחילה במשימת הצגה עצמית. משך ההצגה נגזר מהזמן שניתן לקבוצה (בהנחה שישנה הגבלת זמן). חשוב שההצגה תהייה עניינית ותתמקד בניסיון התעסוקתי ובהשכלה. זכרו שזה הרושם הראשוני. הצגה עצמית טובה תיתן לכם קרדיט בקרב חברי הקבוצה ותסייע לכם בהמשך הדינאמיקה הקבוצתית. כמו כן, מומלץ לגלות התעניינות בדבריהם של יתר חברי הקבוצה ואף לשאול שאלות אם הדבר מתאפשר.
וריאציה נוספת למשימת ההצגה העצמית הינה להציג עצמכם דרך חיה/חפץ/תכונה. בחירת האלמנט הינה חשובה, אך חשוב יותר הנימוק. למשל "אני נמלה משום שאני קטנה" לעומת "אני נמלה משום שאני חרוצה ופעלתנית". בחרו אלמנט שיאפשר לכם ליחצן את התכונות שחשוב לכם להבליט!

2. משימה עמומה
לדוגמא: לקיים דיון חופשי במשך 5 דקות על כל נושא שהקבוצה תבחר.
• למתמודדים לתפקידים ניהוליים – חשוב להעלות נושאים לדיון.
• יש להימנע מהעלאת נושאים רגישים כמו נושאים פוליטיים, נושאים הקשורים לדת וכדומה. אין לבחור כנושא לדיון את אפקטיביות מרכזי ההערכה!
• דוגמאות לנושאים: תאונות דרכים, בעיית המים, תרופה חדשה, התעללות בבעלי חיים.
• אין לכפות על הקבוצה את הנושא, אלא לשאול לדעתם.
• חשוב לקחת חלק בדיון. גם אם מדובר בנושא שאינכם מכירים, השתדלו לגלות מעורבות (עוד בשלב בחירת הנושא אתם יכולים להגיד שאתם פחות מכירים את הנושא ושתרצו לקבל מעט רקע).

3. משימת דירוג ושכנוע
דוגמאות: דרוג עובדים, דירוג סיטואציות, דירוג חפצים שיש לקחת לאי בודד, דירוג אנשים שיעלו לחללית ובכך ימשיכו את האנושות, דירוג תרופות שיש להשקיע בפיתוחן וכו'.
• זכרו שאין תשובה נכונה, אין דירוג אחד נכון. המטרה לקיים דיון בנושא ולהגיע להחלטה קבוצתית.
• על מנת לקדם את הדיון, ניתן להעלות קריטריונים לביצוע הדירוג. למשל במשימת דירוג תרופות ניתן להחליט שהקריטריון החשוב ביותר הינו הצלת חיים.
• כדאי לנהל רישום ולשים לב לזמנים (מומלץ להגיע עם שעון יד. זכרו שאתם אחראים לזמנים ולא המנחה של הדינאמיקה!)
• אל תתעקשו, גלו גמישות היכן שצריך.
• אם הדיון מגיע למבוי סתום, נסו לגלות ערנות לכך. למשל "אנחנו דנים כבר דקות אחדות באשר למקום השני. כדי שנוכל להתקדם, נראה לי שיהיה לנו קל יותר להסכים לגבי המקום האחרון".

4. משימת בנייה/משימה טכנית
דוגמאות: בניית גשר מלגו, בניית מטוסים מנייר, בניית מגלשה מקשיות וכו'.
על פי רוב משימות אלה נחלקות לשני חלקים: חלק התכנון וחלק הביצוע. כמו במשימות הקודמות, חשוב לגלות מעורבות בשני החלקים. גם אם אינכם יודעים לדוגמא לבנות מטוסים מנייר, נסו לתרום בדרכים אחרות – לצבוע את המטוסים, לצייר לוגו, לבצע בקרת איכות (חשוב!), לבצע מעקב אחר עמידה בזמנים וכו'.

5. ניהול מו"מ
משימות מסוג זה ניתנות ע"פ רוב לתפקידים הדורשים פאן שיווקי/מכירתי. אחת המשימות הנפוצות הינה – "משחק המטבעות" (מחלקים את האנשים למס' קבוצות ומבקשים מהם לנהל מו"מ על רווחים כספיים). על המו"מ להיות מנומק והגיוני.

6. משחקי תפקידים
במשימת משחקי התפקידים חשוב להביע את העמדה בצורה ברורה ועניינית. קחו בחשבון שעמיתכם למשחק התפקידים אינו יודע מה ההוראה שקיבלתם ע"ג הכרטיסייה. הביעו את דעתכם, אך גלו גם קשב לצד השני במטרה לחתור לפתרון לשביעות רצונם של שני הצדדים (אין כאן "מנצח", שימו את האגו בצד!).

# משובים – לעיתים מתבקשים הנבחנים לתת משוב על תפקודם של חבריהם לקבוצה. פרגנו לאדם לו אתם נותנים את המשוב, את הדברים לשיפור אמרו כביקורת בונה הניתנת לקבלה.
אם הקבוצה נכשלה – קחו אחריות, אל תעגלו פינות ואל תאשימו את המשימה בכך שאינה ברת ביצוע! 
 

 

דנאל בפייסבוק
דנאל בפייסבוק